nieuwe hals?

• tammo

ik speel op een yamaha 875 met een standaard hals.

Op de hals staat G1,maar er is ook een F1,heeft iemand ervaring met deze hals?

Graag zou ik er meer van willen weten.

Bijvoorbaat dank.

tammo.

• maakmijndag

ik heb geen ervaring met die bepaalde hals, maar wel met andere halzen in het algemeen: twee zaken afgeweest en alle beschikbare halzen voor MVI geprobeerd: een wereld van verschil, soms! zeker de moeite van het onderzoeken waard! (ik gebruik nu zo'n krankzinnig dure zilveren hals van selmer, is nog altijd goedkoper dan een compleet nieuwe toeter)

• Saxmania

Een andere hals kan zeker een zeer groot verschil maken. Zelf heb ik een rood koperen hals voor mijn serie 3 op de kop getikt. Was niet helemaal wat ik wilde qua geluid, dus de lak eraf gehaald. Veel beter maar nog niet ideaal. Zowel de binnen- als de buitenzijde verzilverd, en nu vindt ik het perfect. Ondanks dat de “originele” gelakte hals beter aanspreekt, speel ik altijd op mijn “Silver Top”.

Uiteraard is dit zeer persoonlijk, maar op een van onze jazzworks@dse.nl avonden, heeft een collega saxofonist met zijn serie 3 erop gespeeld, en deze stond versteld van het verschil. Uiteraard weet ik dat ik in de luxe omstandheid verkeer dat ik met 2 halzen kan experimenteren. Maar toch, effe blijven proberen.

Groeten,

• tammo

Bedankt voor de informatie,en ik heb inmiddels vernomen dat de hals F1 een voller en donkerder geluid geeft en dat was nou net de bedoeling.

groetjes tammo

• theovanraaij

mijn martin indiana tenor uit 1954 klinkt in het hoog wat dun,zou ik dat met een andere hals kunnen oplossen?

ik ben benieuwd grtheo

• maakmijndag

dat kan, maar het is, op het kopen van een nieuwe sax na, wel de radikaalste en duurste oplossing.

je kunt beter eerst laten kijken of je hals überhaupt wel ok is (gebogen bijvoorbeeld, komt heel veel bij ts voor, of deuken), en/of met mondstukken experimenteren (er van uitgaande dat het niet aan je embouchure ligt).