zwaardere rietjes?

  • Janneke

    Ha Iedereen,

    Ik speel nu negen jaar sopraan-saxofoon en twee jaar klarinet. Omdat klarinet zwaarder aanblaast, ben ik van zwaartje rietjes van 2,5 naar 3 gegaan. Nu vind ik het de laatste tijd dat die 3-en zo licht zijn. Nu speel ik op 3,5. Dit gaat op zich goed, maar de reactie van mijn (oud-) leraar was minder positief. Hij vertelde dat ik dan waarschijnlijk te hard knijp en daardoor een zwaarder rietje nodig heb. En dat nog eens buiten beschouwing gelaten, met een zwaarder rietje ben je minder flexibel in je toon.

    Wie heeft hier ervaring mee? Moet ik gewoon 3,5 blijven spelen of moet ik toch maar weer op een 3 proberen?

    Groetkes

    Janneke

  • Karda

    Hoi,

    Ik weet natuurlijk niet echt van saxrietjes maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

    Volgens mij speel je lang en vaak genoeg om zelf te beoordelen of je klank flexibel genoeg is. Verder kan ik me voorstellen dat je bij bepaalde muziek, waar je een volle ‘rechte’ toon gewenst is het lekker is om op een zwaarder rietje te blazen. Voor een ander genre, b.v. kletzmer neem je dan een lichter riet.

    Snijdt dit hout?

  • Janneke

    Hoi Karda,

    Het klinkt raar, maar ik heb nooit bij stil gestaan om verschillende rietjes te gebruiken. En dat laten afhangen van de soort muziek.

    Wordt er trouwens Klezmer op saxofoon gespeeld? Het ligt wel in de planning om het volgend jaar op klarinet te leren.

    Maar wat bedoel je met de zin ‘Snijdt dit hout?’

    Groetkes

    Janneke

  • Karda

    Hoi Janneke,

    Of het hout snijdt? Daar bedoel ik mee: slaat dit verhaal van mij ergens op? Ik speel tenslotte geen sax en zit me er weer tegenaan te bemoeien ;-)

    Kletzmer is tradiotioneel inderdaad meer met klarinet en tuba enzo, maar je kunt ook best op saxofoon meedoen. In balkan volksmuziek ben ik de sax wel veel tegengekomen. Ze spelen dan niet met zo'n volle toon, maar wat scherper en flexibel. Alsof je er een beetje mee zit te janken als het ware. Moet je volgens mij niet zo'n zwaar riet hebben.

    Ik bedoelde met mijn verhaal ook te zeggen dat je het best zelf goed kunt luisteren hoe je je toon vindt klinken. Als je niet meer een lekkere flexibele saxklank krijgt, dan is een lichter rietje misschien prettiger.

    Groeten,

    Karda

  • onno

    ik vind persoonlijk dat een wat zwaarder riet een mooiere klank geeft, een te licht riet voor jouw embouchure (schrijf ik dat goed zo?) lijkt me niet goed omdat je dan weer je ontwikkelde spieren aan het verzwakken bent. Met een licht riet wordt mijn toon te dun,licht, te klef zoals die gladde sopraan speler (hoe heettie ook alweer?)

    Benjamin Herman daarentegen heeft echt een schitterend geluid op zijn alt, ik geloof dat hij ook niet een al te licht riet gebruikt, ik dacht dat ik het hem eens heb horen zeggen. Maar hij oefent dan ook knetter veel natuurlijk, slechte vergelijking dus.

    Voila, mijn mening.